Ny klassisk vinder
Publ.
Det var en rigtig glad Bent Olsen, vi så under sejrinterviewet efter Sandhursts (SWE) præstation i Dansk St. Leger 2025 lørdag den 18. oktober på Klampenborg Galopbane. Der var da også al mulig grund til det brede smil oven på Sandhursts stærke opvisning i det 2800 meter lange løb. Bent har hele vejen fra auktionskøb i 2023 og til i dag haft et godt øje til den Malin Roth opdrættede hingst (nu vallak!). Forventningerne blev i dag til fulde indfriet.
Fem skandinaviskopdrættede heste dystede om at blive sæsonens femte og sidste klassiske vinder i 2025. Foruden Sandhurst var staldens Grey Eminence og Next Target med i kampen om den ærefulde titel plus gode penge- og ærespræmier. Grey Eminence kom tæt på, men måtte se sig slået til en tredjeplads.
Som tilskuer til det 2800 meter lange løb var der lang vej hjem, før vi kunne tænke på at lade champagnepropperne springe. Om overhovedet, idet der var flere mellemregninger forinden! Især gjaldt det om at besejre feltets storfavorit Firstof All, som kom med en stærk andenplads i Dansk Derby 2. august, mens Sandhurst i samme løb gjorde det mindre godt.
Med jockey Carlos Lopez på ryggen tegnede der sig fra første spring et flot billede af løbet med Sandhurst som frontfigur. Her forblev han til sidste spring. Undervejs ind på opløbet kom flere tæt på, herunder Grey Eminence, men ingen kom forbi. Sejren blev noteret med én længde.
Sandhurst er ud af Cat O’Nine Tails (GB) og efter Havana Gold (IRE) med Motivator som morfar (GB), erhvervet på Åringsauktion 2023. Opdrættet af Malin Roth fra Rothen Till Hälse AB i Sverige. Tillykke til ejer Stald Spitco og til Malin Roth.
Sandhurst (SWE), marts 2024. Foto: Burt Seeger
Sandhurst (SWE), DK Lot 61 22/9-23. Foto: Rothen Till Hälse AB